
Regulacje prawne i wyzwania rynku transportowego: pakiet mobilności, licencje i niedobór kierowców
Regulacje prawne i wyzwania rynku transportowego: pakiet mobilności, licencje i niedobór kierowców
Branża transportu drogowego w Europie przechodzi dynamiczne zmiany – zarówno pod względem prawnym, jak i operacyjnym. Przedsiębiorcy logistyczni muszą dziś nie tylko dostosować się do zmieniających się przepisów unijnych, ale także stawić czoła pogłębiającemu się kryzysowi kadrowemu. W niniejszym artykule przybliżamy najważniejsze zmiany regulacyjne oraz wyzwania, które kształtują funkcjonowanie rynku przewozów w 2024 i 2025 roku.

Od lat wspieramy naszych klientów w bezpiecznym i sprawnym przewozie towarów – teraz przyszedł czas, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem także tutaj. Znajdziesz u nas aktualności, praktyczne porady, informacje o zmianach w przepisach, nowe technologie w transporcie oraz kulisy naszej codziennej pracy.
1. Pakiet mobilności – nowe obowiązki i technologie
Wprowadzony przez Unię Europejską pakiet mobilności to zestaw regulacji, który ma na celu ujednolicenie standardów w transporcie międzynarodowym oraz poprawę warunków pracy kierowców. Jednym z kluczowych elementów pakietu jest obowiązek wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2).
Od sierpnia 2025 roku, wszystkie pojazdy wykonujące przewozy międzynarodowe będą musiały być wyposażone w nowe tachografy, które automatycznie rejestrują:
przekroczenia granic,
miejsca załadunku i rozładunku,
czas pracy i odpoczynku kierowcy.
To duże wyzwanie techniczne i organizacyjne, szczególnie dla mniejszych firm, które muszą zaplanować modernizację swojej floty i przeszkolić załogę.
2. Nowy próg dla licencji transportowej – także dla pojazdów 2,5–3,5 tony
Od 21 maja 2024 roku obowiązek uzyskania licencji transportowej został rozszerzony na przedsiębiorców wykonujących zarobkowy przewóz międzynarodowy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony. To oznacza, że również niewielkie firmy operujące busami w przewozach transgranicznych muszą spełnić wymagania dotychczas zarezerwowane dla większych operatorów:
wykazanie odpowiedniej zdolności finansowej,
posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych,
zatrudnienie osoby zarządzającej transportem.
Brak stosownej licencji może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym wysokimi karami administracyjnymi i zatrzymaniem działalności przewozowej.
3. Pogłębiający się kryzys kadrowy – kierowców wciąż za mało
Z danych branżowych wynika, że aż 70% firm transportowych w Europie boryka się z niedoborem kierowców. Problem ten szczególnie dotkliwie odczuwają przedsiębiorstwa realizujące przewozy międzynarodowe – tam rotacja kadry oraz trudności w rekrutacji są największe.
Główne przyczyny tego zjawiska to:
starzejąca się kadra – średnia wieku kierowcy zawodowego w Europie to dziś ok. 50 lat,
niewystarczająca liczba nowych pracowników, mimo programów szkoleniowych,
warunki pracy – wielu młodych ludzi nie decyduje się na zawód z uwagi na rozłąkę z rodziną, nieregularne godziny pracy i wymagające obowiązki.
W odpowiedzi na kryzys kadrowy niektóre firmy stawiają na automatyzację procesów logistycznych, poprawę warunków socjalnych dla kierowców lub wdrażają systemy premiowe i elastyczne grafiki. Niemniej jednak bez systemowych rozwiązań i zachęt na poziomie krajowym i unijnym problem niedoboru pracowników będzie się pogłębiał.
Podsumowanie
Zmiany w przepisach i realiach rynkowych wymagają od firm transportowych dużej elastyczności i gotowości do inwestycji – zarówno w technologie, jak i zasoby ludzkie. Pakiet mobilności, nowe wymogi licencyjne oraz kryzys kadrowy to tylko niektóre z wyzwań, z którymi branża będzie musiała się zmierzyć w najbliższych latach.
W Geest uważnie śledzimy zmiany prawne i wspieramy naszych partnerów w dostosowaniu się do nowych warunków. Naszą misją jest nie tylko bezpieczny transport, ale też dzielenie się wiedzą i praktycznym doświadczeniem.
Możesz także polubić to:

Witaj na blogu Geest – razem ruszamy w drogę!
Witaj na blogu Geest – razem ruszamy w drogę! Witaj na blogu Geest – razem ruszamy w drogę! Cieszymy się, że tu jesteś! Blog Geest to przestrzeń, w której chcemy dzielić się z Tobą tym,

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w logistyce: rewolucja już trwa
Automatyzacja i sztuczna inteligencja w logistyce to już nie przyszłość, ale teraźniejszość. Dowiedz się, jak nowoczesne technologie zmieniają branżę TSL i w jaki sposób firmy transportowe mogą zwiększyć efektywność dzięki AI.