Geest

Regulacje prawne i wyzwania rynku transportowego: pakiet mobilności, licencje i niedobór kierowców

Regulacje prawne i wyzwania rynku transportowego: pakiet mobilności, licencje i niedobór kierowców

Branża transportu drogowego w Europie przechodzi dynamiczne zmiany – zarówno pod względem prawnym, jak i operacyjnym. Przedsiębiorcy logistyczni muszą dziś nie tylko dostosować się do zmieniających się przepisów unijnych, ale także stawić czoła pogłębiającemu się kryzysowi kadrowemu. W niniejszym artykule przybliżamy najważniejsze zmiany regulacyjne oraz wyzwania, które kształtują funkcjonowanie rynku przewozów w 2024 i 2025 roku.

Od lat wspieramy naszych klientów w bezpiecznym i sprawnym przewozie towarów – teraz przyszedł czas, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem także tutaj. Znajdziesz u nas aktualności, praktyczne porady, informacje o zmianach w przepisach, nowe technologie w transporcie oraz kulisy naszej codziennej pracy.

1. Pakiet mobilności – nowe obowiązki i technologie

Wprowadzony przez Unię Europejską pakiet mobilności to zestaw regulacji, który ma na celu ujednolicenie standardów w transporcie międzynarodowym oraz poprawę warunków pracy kierowców. Jednym z kluczowych elementów pakietu jest obowiązek wymiany tachografów na urządzenia inteligentne drugiej generacji (G2V2).

Od sierpnia 2025 roku, wszystkie pojazdy wykonujące przewozy międzynarodowe będą musiały być wyposażone w nowe tachografy, które automatycznie rejestrują:

  • przekroczenia granic,

  • miejsca załadunku i rozładunku,

  • czas pracy i odpoczynku kierowcy.

To duże wyzwanie techniczne i organizacyjne, szczególnie dla mniejszych firm, które muszą zaplanować modernizację swojej floty i przeszkolić załogę.

2. Nowy próg dla licencji transportowej – także dla pojazdów 2,5–3,5 tony

Od 21 maja 2024 roku obowiązek uzyskania licencji transportowej został rozszerzony na przedsiębiorców wykonujących zarobkowy przewóz międzynarodowy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony. To oznacza, że również niewielkie firmy operujące busami w przewozach transgranicznych muszą spełnić wymagania dotychczas zarezerwowane dla większych operatorów:

  • wykazanie odpowiedniej zdolności finansowej,

  • posiadanie certyfikatu kompetencji zawodowych,

  • zatrudnienie osoby zarządzającej transportem.

Brak stosownej licencji może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym wysokimi karami administracyjnymi i zatrzymaniem działalności przewozowej.

3. Pogłębiający się kryzys kadrowy – kierowców wciąż za mało

Z danych branżowych wynika, że aż 70% firm transportowych w Europie boryka się z niedoborem kierowców. Problem ten szczególnie dotkliwie odczuwają przedsiębiorstwa realizujące przewozy międzynarodowe – tam rotacja kadry oraz trudności w rekrutacji są największe.

Główne przyczyny tego zjawiska to:

  • starzejąca się kadra – średnia wieku kierowcy zawodowego w Europie to dziś ok. 50 lat,

  • niewystarczająca liczba nowych pracowników, mimo programów szkoleniowych,

  • warunki pracy – wielu młodych ludzi nie decyduje się na zawód z uwagi na rozłąkę z rodziną, nieregularne godziny pracy i wymagające obowiązki.

W odpowiedzi na kryzys kadrowy niektóre firmy stawiają na automatyzację procesów logistycznych, poprawę warunków socjalnych dla kierowców lub wdrażają systemy premiowe i elastyczne grafiki. Niemniej jednak bez systemowych rozwiązań i zachęt na poziomie krajowym i unijnym problem niedoboru pracowników będzie się pogłębiał.

Podsumowanie

Zmiany w przepisach i realiach rynkowych wymagają od firm transportowych dużej elastyczności i gotowości do inwestycji – zarówno w technologie, jak i zasoby ludzkie. Pakiet mobilności, nowe wymogi licencyjne oraz kryzys kadrowy to tylko niektóre z wyzwań, z którymi branża będzie musiała się zmierzyć w najbliższych latach.

W Geest uważnie śledzimy zmiany prawne i wspieramy naszych partnerów w dostosowaniu się do nowych warunków. Naszą misją jest nie tylko bezpieczny transport, ale też dzielenie się wiedzą i praktycznym doświadczeniem.

Możesz także polubić to: