
Dyrektywa o pracy kierowców w Unii Europejskiej – co się zmienia w 2025 roku?
Dyrektywa o pracy kierowców w Unii Europejskiej – co się zmienia w 2025 roku?
Rok 2025 przynosi kolejne zmiany w zakresie regulacji dotyczących pracy kierowców w transporcie drogowym. W ramach unijnej harmonizacji przepisów, kolejne elementy Pakietu Mobilności oraz Dyrektywy 2020/1057 dotyczącej delegowania kierowców wchodzą w życie. Co to oznacza dla polskich firm transportowych? Jakie obowiązki czekają przewoźników i w jaki sposób przygotować się na nadchodzące zmiany?

Nowe zasady delegowania kierowców – co się zmienia?
Jednym z głównych celów unijnych regulacji jest zwalczanie dumpingu socjalnego i zapewnienie uczciwej konkurencji między firmami transportowymi z różnych państw członkowskich. Od 2025 roku doprecyzowane zostają zasady delegowania kierowców w transporcie międzynarodowym.
Ważne punkty:
Kierowcy wykonujący operacje kabotażowe lub przewozy cross-trade są objęci obowiązkiem delegowania i muszą otrzymywać wynagrodzenie zgodne z przepisami kraju przyjmującego.
Natomiast przewozy bilateralne (z kraju siedziby do kraju docelowego i z powrotem) są wyłączone z obowiązku delegowania – chyba że zawierają dodatkowe załadunki/rozładunki.
Przewoźnik ma obowiązek złożenia deklaracji delegowania w systemie IMI (Internal Market Information System) i zapewnienia kierowcy dokumentacji do kontroli drogowej.
Czas pracy i odpoczynku – kontrole będą bardziej rygorystyczne
W 2025 roku w życie wchodzą również nowe standardy kontroli czasu pracy – szczególnie w odniesieniu do odpoczynków tygodniowych i zmian kierowców w trasie.
Najważniejsze obowiązki:
Obowiązek powrotu kierowcy do bazy lub miejsca zamieszkania co najmniej raz na 4 tygodnie,
Zakaz odbierania regularnego odpoczynku tygodniowego (45 h) w kabinie pojazdu – musi on odbywać się w miejscu z odpowiednimi warunkami socjalnymi,
Ujednolicenie zasad dla zespołów kierowców – w tym przypadków, gdy pojazd porusza się non stop.
Państwa członkowskie mają od 2025 r. obowiązek wprowadzenia bardziej zautomatyzowanych systemów kontroli (w tym analiz danych z tachografów G2V2), co zwiększy wykrywalność naruszeń.
Rosnące obowiązki administracyjne dla przewoźników
Nowe przepisy wprowadzają konieczność jeszcze dokładniejszej dokumentacji:
deklaracje delegowania przez system IMI,
obowiązkowe przechowywanie dokumentów potwierdzających wypłatę wynagrodzenia,
ewidencja czasu pracy i odpoczynków kierowców,
aktualizowane umowy z kierowcami zatrudnianymi do pracy za granicą.
W praktyce oznacza to większe wymagania wobec działów kadrowych i księgowości – wiele firm już teraz korzysta z zewnętrznych podmiotów wyspecjalizowanych w obsłudze kadrowej transportu międzynarodowego.
Kary i sankcje – kontrole będą coraz częstsze
Państwa UE zostały zobowiązane do zintensyfikowania kontroli drogowych i firmowych. Przewiduje się:
wspólne kontrole transgraniczne,
wyższe mandaty za brak deklaracji w IMI lub nieprawidłowości w wypłatach,
możliwość czasowego zawieszenia działalności dla firm łamiących zasady.
Dlatego już teraz warto zadbać o kompletność dokumentacji i regularne audyty wewnętrzne.
Podsumowanie
Nowe regulacje to kolejny krok ku ujednoliceniu rynku transportowego w Europie – ale także poważne wyzwanie dla przedsiębiorców. Przestrzeganie przepisów dotyczących delegowania, odpoczynków i rozliczeń wynagrodzenia stanie się kluczowe nie tylko z perspektywy zgodności z prawem, ale również konkurencyjności i zaufania partnerów biznesowych.
W Geest stale monitorujemy zmiany prawne i wspieramy naszych klientów wiedzą oraz doświadczeniem. Odpowiednie przygotowanie do nadchodzących przepisów to najlepsza inwestycja w bezpieczeństwo operacyjne i wizerunek firmy.
Możesz także polubić to:

Witaj na blogu Geest – razem ruszamy w drogę!
Witaj na blogu Geest – razem ruszamy w drogę! Witaj na blogu Geest – razem ruszamy w drogę! Cieszymy się, że tu jesteś! Blog Geest to przestrzeń, w której chcemy dzielić się z Tobą tym,

Regulacje prawne i wyzwania rynku transportowego: pakiet mobilności, licencje i niedobór kierowców
Branża transportu drogowego w Europie przechodzi dynamiczne zmiany – zarówno pod względem prawnym, jak i operacyjnym. Przedsiębiorcy logistyczni muszą dziś nie tylko dostosować się do zmieniających się przepisów unijnych, ale także stawić czoła pogłębiającemu się kryzysowi kadrowemu.